Izbornik
Zatvoriti izbornik

Električna mobilnost i električni automobili

Električna mobilnost i električni automobili

Električni automobili proizvođača Volkswagen Gospodarska vozila

Budućnost je električna. To se posebno odnosi na segment lakih gospodarskih vozila. Ovdje je posljednjih godina napravljen značajan napredak. Elektromotori su već sad tako snažni, baterije tako male, a vrijeme punjenja tako kratko da se prelazak može isplatiti - bez obzira na to imate li cijeli vozni park ili samo jedno gospodarsko vozilo u svom voznom parku.

Dobro došli u ID. obitelj

Novi, potpuno električni ID. Buzz i ID. Buzz Cargo

Ovo je prva generacija nove vrste mobilnosti proizvođača Volkswagen Gospodarska vozila. Prva, potpuno električna vozila: ID. Buzz i ID. Buzz Cargo. Legendaran dizajn, inovativna povezivost, potpuno redizajnirani putnički i teretni prostor te koncept pogona i punjenja bez ugljičnog otiska. Tako se redefinira individualna i poslovna mobilnost. Otkrijte sada ID. Buzz i ID. Buzz Cargo.

Novi Multivan eHybrid

Prvi Multivan s elektromotorom

Novi Multivan prvi je put u ponudi i s plug-in hibridnim pogonom. Prozujati gradom na isključivo električni pogon? To je moguće uz novi Multivan eHybrid, koji može prijeći udaljenosti do 50 km³ na isključivo električni pogon. Za vas to znači: redefinirani užitak u vožnji, manja potrošnja goriva, pogon neutralan u pogledu lokalnih emisija CO₂ u isključivo električnom modusu i fleksibilnost u pogledu dosega. A ono najbolje: pri kupnji hibridnih vozila također možete iskoristiti državne poticaje.

Prednosti električne mobilnosti

  • Državni poticaji za električna vozila
  • Ekološka prihvatljivost
  • Manja potreba za održavanjem
  • Zaobilazak zona zabrane prometovanja

Mogućnosti punjenja za vaše električno gospodarsko vozilo

Zahvaljujući sustavu Combined Charging System (CCS) litij-ionske baterije mogu se priključiti kako na istosmjernu tako i na izmjeničnu struju. To omogućuje punjenje na javnim stanicama za brzo punjenje CCS i wallboxovima u vlasništvu tvrtke.

Vrste punjenja za vaš električni automobil

AC punjenje:

Kod AC punjenja ispravljač ugrađen u vozilo preuzima pretvaranje struje iz javne izmjenične strujne mreže u potrebnu istosmjernu struju. U pravilu je svako električno vozilo prikladno za punjenje izmjeničnom strujom. Pritom se, ovisno o ugrađenom uređaju za punjenje, AC snaga punjenja i vrijeme punjenja također razlikuju. Ako se vozač nekoliko sati zadrži na lokaciji kao što je kompleks tvrtke, jedna AC stanica obično je dovoljna za potpuni ciklus punjenja.

DC punjenje:

Kod DC punjenja izmjenična struja izvan vozila pretvara se u istosmjernu struju. Dakle, kada punite na stanici za brzo punjenje, primjerice na autoputu, moguća je veća snaga. Time se skraćuje postupak punjenja i omogućuje nastavak vožnje nakon kratke stanke. Stoga se punjenje na stanicama za brzo punjenje posebno preporučuje za duga putovanja.

Dobro je znati

e-Crafter omogućuje, primjerice, AC punjenje s maksimalno 7,4 kW. Tako ćete e-Crafter napuniti do 80 % putem AC punjenja za otprilike 5 sati i 20 minuta. S DC punjenjem još ste brži - potrebno vam je oko 45 minuta za 80 % napunjenosti.

Vrste utikača za vaše električno gospodarsko vozilo

U Europi postoje dvije standardne vrste utikača za punjenje:

Utikač tipa 2 (Mennekes):

Utikač tipa 2 (poznat i kao utikač Mennekes) odgovara europskom standardu za AC punjenje. Iako se njime puni sporije, većina javnih mjesta za punjenje opremljena je barem jednim priključkom za punjenje tipa 2. Ako kod kuće ili u poslovnici imate wallbox, snaga punjenja od čak 11 kW dovoljna je za potpuno punjenje tijekom noći ili za punjenje prosječne tjedne potrebe za energijom tijekom dana.

 

Utikač Combo 2:

Standard za brzo punjenje u Europi predstavlja CCS punjenje (engl. Combined Charging System). Zahvaljujući dodatnim kontaktima za DC brzo punjenje ovaj tip utikača, koji je poznat i kao "utikač Combo 2", možete koristiti za punjenje na svim javnim stanicama za brzo punjenje s DC snagom punjenja od 22 kW i više.

Punjenje električnog automobila uz MOON

Bilo noću ili danju, dok spavate, radite ili obavljate kupovinu: mjesta za punjenje u kompleksu vaše tvrtke, kod kuće ili na putu mogu vas danonoćno opskrbljivati strujom.

Punjenje u kompleksu tvrtke
Punjenje kod kuće – pomoću wallboxa
Punjenje kod kuće na utičnici
Punjenje na putu
Punjenje u kompleksu tvrtke
Punjenje kod kuće – pomoću wallboxa
Punjenje kod kuće na utičnici
Punjenje na putu

Punjenje u kompleksu tvrtke

Svoje električno vozilo u pravilu možete puniti u tvrtki preko utičnice. Međutim, zaštita putem kućne utičnice često nije dovoljna u tvrtkama ako se nekoliko električnih vozila stalno puni s 2 kW+. Stoga preporučujemo wallbox, npr. POWER Wallbox Connect, ili samostojeću stanicu za punjenje. Oni su pravi izbor ako imate dva ili više vozila ili ako se vaš električni vozni park puni, primjerice, noću u depou.

Prednosti:

Wallbox puni vaše vozilo puno brže od utičnice.
Agregati za punjenje mogu biti konstruirani za još veću snagu. S višestrukim priključcima i nekim dodatnim komponentama kao što su FI visokonaponski zaštitni prekidač, zaštita od prenapona i brojila električne energije pravo su rješenje za veće vozne parkove.

Uz opcijski Moon Power Wallbox Connect

Inteligentni POWER Wallbox Connect iz MOON-a omogućuje vam AC punjenje kod kuće s čak 22 kW. Wallbox Connect također ima RFID zaštitu pristupa, koja neovlaštenim osobama onemogućuje punjenje. Opseg isporuke uključuje pet RFID partnerskih kartica, koje se potom mogu podijeliti ovlaštenim osobama. Wallbox Connect može se spojiti na LAN te je također opremljen brojilom električne energije.

Osim toga, Wallbox Connect nudi dodatne mogućnosti konfiguracije. Opcijski ga također možete opremiti dvama izlazima za punjenje od 11 kW ili 22 kW. Tako se mogu puniti dva vozila u isto vrijeme. Wallbox Connect idealan je, primjerice, za opremanje parkirnih mjesta za zaposlenike.

Na utičnici

Uz opcijski kabel za punjenje preko strujne mreže vozilo možete jednostavno puniti na kućnim utičnicama. Međutim, njih prvo mora provjeriti električar jer kućne utičnice nisu uvijek konstruirane za stalna opterećenja. Osim toga, za razliku od wallboxa, potrebno je više vremena dok se baterija potpuno ne napuni zbog manje jakosti struje, osobito kod potpuno električnih vozila.

Punjenje na putu

Punjenje vozila gdje god i kad god poželite. Broj javnih stanica za punjenje stalno raste. U međuvremenu možete s lakoćom pronaći opciju za punjenje električnog vozila dok ste na putu. Kad se spoji na stanicu za punjenje, kabel za punjenje automatski se zaključava. Tako nitko ne može prekinuti postupak.

Vaše električno vozilo bit će puno brže spremno za ponovni pokret na stanicama za punjenje Combined Charging System (CCS). Naime, one osiguravaju istosmjernu struju od 40 kW i dovode litij-ionsku bateriju nazivnog kapaciteta od 35,8 kWh do stanja napunjenosti od 80 % za otprilike 45 minuta.

Bez obzira na to radi li se o izmjeničnoj ili istosmjernoj struji: postupak punjenja aktivirate putem aplikacije smartphonea ili kartice koja sadrži RFID čip. Vaš trgovac za Volkswagen gospodarska vozila rado će vas savjetovati.

MOON Wallbox POWER Wallbox Connect
  • Maksimalna snaga do 22 kW
  • Integrirani kabel za punjenje tipa 2 dužine 4 m
  • Zaštita pristupa RFID-om
  • MID certificirano brojilo električne energije
  • Jednostavno rukovanje zahvaljujući prikazu načina rada putem LED prikaza

Više o sustavu POWER Wallbox Connect

MOON connect Agregat za punjenje POWER Public
  • snaga 1 x 22 kW odnosno 2 x 11 kW
  • MID certificirano brojilo električne energije
  • inteligentan, omogućuje dinamični menadžment opterećenja
  • jednostavno rukovanje zahvaljujući prikazu načina rada putem LED prikaza
  • niski troškovi instalacije zahvaljujući integriranom DC modulu diferencijalne struje, dovoljan je tip A FI

Više o agregatu za punjenje POWER Public

Punjač AC Charger Punjač POWER Wallbox Charger 22 DC
  • Standardna snaga do 22,5 kW DC
  • Integrirani kabel za punjenje CCS ili CHAdeMO dužine 4 m
  • prikladan za sve CCS električne automobile
  • inteligentan, omogućuje dinamični menadžment opterećenja
  • Za instalaciju je potreban FI zaštitni prekidač tipa B (isporučuje se u standardnom paketu)

Više o sustavu POWER Charger 22 DC

Tehnologija električnog automobila

Pogled u unutrašnjost električnog automobila. Po čemu se električna vozila razlikuju od konvencionalnih modela? Izvana gotovo ni po čemu. Međutim, unutrašnjost je iznenađujuća. Ovako izgleda unutrašnjost modela e-up!.

1. Priključak struje

Na mjestu gdje je obično smješten otvor spremnika za gorivo, u električnom se vozilu nalazi sigurnosna utičnica za punjenje.

2. Sustav menadžmenta baterije (BMS)

Baterijski sustav kontinuirano se nadzire preko ovog upravljačkog uređaja. Stanje vozila i baterije može se ispitati daljinski putem BMS-a, primjerice pomoću aplikacije za smartphone.

3. Grijanje vozila

Grijanja sjedala i grijana vjetrobranska stakla osiguravaju toplinu u putničkom prostoru maksimalno učinkovito i u skladu s potrebama.

4. Visokonaponski kabel

Od priključka za punjenje do baterije vodi visokonaponski kabel. Odavde struja teče s naponom od 324 V preko dodatnog kabela u prostor motora.

5. Paketi baterija

Litij-ionska baterija smještena je ispod stražnje klupe i u središnjem tunelu podvozja.

6. Učinska elektronika

Učinska elektronika neophodna je za performanse elektromotora. Ona upravlja protokom energije (od baterije do e-motora i od e-motora do baterije) i osigurava napon od 12 V preko DC/DC pretvarača.

7. Rekuperacija

Tijekom kočenja i jedrenja vozilo pretvara kinetičku energiju u električnu, koju kasnije koristi za vožnju. Intenzitet povrata energije može se regulirati u tri stupnja na ručici mjenjača. Veća rekuperacija dovodi do većeg povrata energije - uz istovremeno veći učinak kočenja.

8. Prostor motora

Svi glavni pogonski i dodatni agregati smješteni su u prostoru motora. Zajedno s mjenjačem, diferencijalom i učinskom elektronikom, elektromotor čini srž pogona.

Elektromotor
Učinska elektronika
Rekuperacija
Elektromotor
Učinska elektronika
Rekuperacija

Velika snaga, mala težina

Umjesto motora na izgaranje, u prostoru motora nalazi se vrlo kompaktan, a time i znatno lakši elektromotor, koji tijekom rada uopće ne ispušta lokalne emisije. Međutim, to nisu jedine prednosti. Elektromotor je također iznimno tih, zahtijeva znatno manje održavanja i nudi konstantan okretni moment u cijelom području brojeva okretaja iz stanja mirovanja. Osim toga vozilo brže ubrzava, posebno na prvih 60 metara, a zahvaljujući 1-stupanjskom automatskom mjenjaču to čini bez ikakvih prekida.

Povezuje elektriku s pogonom

Učinska elektronika glavni je element električnog pogona. Ona uspostavlja vezu s visokonaponskom baterijom i opskrbljuje elektroniku vozila i elektromotor energijom.

Dobivanje energije kočenjem

Tijekom kočenja dobiva se kinetička energija koja se pomoću generatora pretvara u električnu energiju. Ona se potom pohranjuje u visokonaponskoj bateriji i dostupna je za strujnu mrežu i ubrzanje.

Servis i održavanje električnih automobila

Često postavljana pitanja na temu električne mobilnosti

Općenito o električnoj mobilnosti

Kako vozi električni automobil i po kojim se karakteristikama razlikuje od konvencionalnih automobila?

Vožnja električnog automobila u pravilu je isto što i vožnja vozila s automatskim mjenjačem. To znači da nema promjene stupnjeva prijenosa, ali vozač normalno pritišće papučicu gasa i kočnice. Međutim, za razliku od konvencionalnih automobila, snaga elektromotora je u potpunosti dostupna pri bilo kojem broju okretaja i pri bilo kojoj brzini te omogućuje snažno ubrzanje od samog starta. 

Koja je razlika između električnih automobila i plug-in hibridnih vozila?

Glavna razlika između električnih automobila i plug-in hibridnih vozila je vrsta pogona. Električni automobili nemaju motor na izgaranje i rade na isključivo električni pogon. To znači da električna vozila svu svoju energiju u cijelosti dobivaju iz strujne mreže i stoga se također moraju puniti na vanjskom izvoru (npr. na javnoj ili privatnoj stanici za punjenje). S druge pak strane, plug-in hibridna vozila predstavljaju kombinaciju tako da se pogone i elektromotorom i motorom na izgaranje. Ako se zaliha struje potroši, automobil nastavlja voziti na hibridni pogon pomoću motora na izgaranje. 

Je li električni automobil opremljen promjenom stupnjeva prijenosa?

Električni automobili nisu opremljeni promjenom stupnjeva prijenosa. Oni imaju konstantno visok okretni moment u svim situacijama u vožnji i nude dovoljno elastičnosti tako da vozač može ubrzati i bez prekida uslijed promjene stupnjeva prijenosa. 

Jesu li električni automobili opasniji u slučaju sudara?

Električni automobili nisu ništa opasniji od automobila s motorima na izgaranje jer oni - poput vozila s benzinskim ili dizelskim motorom - moraju ispunjavati zakonske zahtjeve koji osiguravaju sigurnost vozača. Pritom se kod električnih vozila posebno pazi na to da se spriječi protok struje iz baterije ako se u sustavu pojavi kvar. To znači da se u slučaju sudara baterija automatski odvaja od ostalih visokonaponskih komponenti tako da ovdje više nije prisutan napon i da hitne službe mogu bez ikakvih opasnosti intervenirati. Kao dodatna mjera, visokonaponski sustav se automatski isključuje u slučaju aktiviranja zračnog jastuka.

Također možete olakšati rad hitnim službama tako da na svoje VW gospodarsko vozilo postavite plan evakuacije i spašavanja koji sadrži ključne informacije o konstrukciji i opremi vašeg vozila.

Predstavlja li elektromagnetski napon u električnom automobilu rizik za zdravlje?

Ne, jer je magnetsko polje koje nastaje u električnim vozilima pouzdano zaštićeno. Ono ne predstavlja rizik za zdravlje čak ni za osobe sa srčanim elektrostimulatorom. Ipak, poklopac motora se ne smije otvarati tijekom rada jer može doći do pojave jakih električnih polja.

Što znači PHEV?

PHEV je kratica za Plugin Hybrid Electric Vehicle i često se koristi kao kratica za plug-in hibridna vozila. Druge uobičajene kratice su HEV (Hybrid Electric Vehicle = potpuni hibrid) i BEV (Battery Electric Vehicle = električni automobil).

Koje su prednosti električnog automobila?

Električni automobili donose sljedeće prednosti za vas i okoliš:

  1. Znatno niže emisije CO₂

  2. Ukupno manje emisija štetnih tvari (fine čestice, CO,...)

  3. Visoka energetska učinkovitost

  4. Aktivni poticaji pri kupnji

  5. Povoljan način rada i održavanje

  6. Porezne olakšice (npr. oslobođenje od PPMV-a)

  7. Smanjenje izloženosti buci u gradskom prometu

  8. Veliki užitak u vožnji zahvaljujući velikom ubrzanju pri kretanju

  9. Manja ovisnost o fosilnim izvorima energije poput nafte

Punjenje

Gdje mogu puniti električni automobil i postoji li dovoljno stanica za punjenje?

Električni automobili mogu se puniti kod kuće na wallboxu ili na javnim stanicama za punjenje. Javne stanice za punjenje u pravilu su dostupne na brojnim mjestima. Kako biste odredili točnu lokaciju stanice za punjenje, preporučujemo da je locirate online.

Kako funkcionira punjenje na javnim stanicama za punjenje?

Punjenje na javnoj stanici za punjenje slično je točenju goriva u konvencionalnom automobilu. Potrebna vam je odgovarajuća kartica za punjenje od odgovarajućeg pružatelja usluge. Na početku postupka punjenja potrebno je držati karticu za punjenje ispred utičnice sa simbolom automobila. Time se kupac identificira, nakon čega dobiva pristup stanici. Zatim treba spojiti automobil i stanicu za punjenje kabelom za punjenje tako da se priključci utaknu u utičnice koje su za to predviđene. Kabel se automatski zaključava tijekom postupka punjenja i ponovno se oslobađa tek po završetku punjenja. Kako bi se obračunali postupci punjenja na mjestima za punjenje, evidentiraju se podaci o kupcu, početku i kraju postupka punjenja te količini potrošene energije, koji se potom dojavljuju kupcu.

Kako funkcionira punjenje kod kuće? Koji preduvjeti moraju biti ispunjeni?

Električni automobili teoretski se mogu puniti i kod kuće pomoću konvencionalne kućne utičnice. Međutim, to se ne preporučuje jer obična utičnica ne može transportirati potrebnu količinu električne energije, a postupak punjenja može potrajati jako dugo, ponekad čak i više od jednog dana. 

Korisnija je svakako kupnja vlastite stanice za punjenje, takozvanog wallboxa. Wallbox se može instalirati bez ikakvog napora. Jedini preduvjet za punjenje električnog automobila kod kuće je parkirno mjesto s priključkom struje. 

Mogu li se električni automobil puniti na običnoj utičnici kod kuće?

Da, električni automobil možete teoretski puniti na običnoj utičnici od 230 V tipa CEE 7/4. Međutim, takvo se "punjenje u nuždi" dugoročno ne preporučuje zato što punjenje jako dugo traje zbog male jakosti i što su utičnica i vod za to vrijeme jako opterećeni.

Koliko dugo traje postupak punjenja?

Trajanje postupka punjenja ovisi o jakosti struje. Baterija električnog automobila poput e-Craftera ponovno će se napuniti na 80 %* za otprilike 45 minuta na stanicama za brzo punjenje s većom jakošću struje (40 kW), koje se obično nalaze na odmorištima ili benzinskim postajama na autoputovima. U bliskoj budućnosti na agregatima za punjenje bit će dostupna istosmjerna struja od čak 350 kW. Punjenje traje malo duže na javnim stanicama za punjenje na izmjeničnu struju (AC punjenje) ili na wallboxu kod kuće s manjom jakošću struje (7,2 kW). Postupak punjenja za e-Crafter traje oko 5 sati i 20 minuta.

* Vrijeme punjenja postiže se na javnim stanicama za punjenje sa serijskim sustavom za brzo punjenje CCS. Kombinirana potrošnja struje: 29,1 kWh/100 km (odnosno 291 Wh/km).

Što je izmjenična struja odnosno istosmjerna struja?

Kod izmjenične struje (AC) polaritet struje se redovito mijenja. Tako se stvara ravnoteža pozitivnog i negativnog smjera. Kod istosmjerne struje (DC) struja teče neprekidno s istom jakošću u istom smjeru. 

 

Koliko košta postupak punjenja na javnoj stanici za punjenje?

Cijene na javnim stanicama za punjenje ovise o trajanju i odabranoj snazi punjenja. Cijene variraju ovisno o pružatelju usluge. Međutim, mnogi pružatelji usluge svojim kupcima nude model pretplate ili opciju flatrate. Prema anketi sindikata radnika, punjenje za 100 kilometara košta 2,60 € po najpovoljnijoj ugovornoj tarifi i 10,48 € po najskupljoj. 

Koliko koštaju privatne opcije punjenja?

Troškovi privatnih opcija punjenja razlikuju se ovisno o odgovarajućem pružatelju usluge wallboxa. Moon POWER Wallbox, primjerice, dostupan je po cijeni od 799,00 € bruto (osnovni model). Dodatne informacije pronaći ćete ovdje.

Postoje li razlike kod utikača za punjenje? (Koji tipovi utikača postoje?)

Postoje tri različite vrste utikača za punjenje na javnim stanicama za punjenje i za punjenje kod kuće, na wallboxovima: 

  • Utikač tipa 1 (SAE J1772-2009)

  • Utikač tipa 2 (Mennekes)

  • Utikač tipa 3A/C (SCAME)

Sve ove vrste utikača prikladne su za punjenje izmjeničnom strujom.

Mogu li se električni automobil puniti i po kiši?

Da, električni automobil možete puniti i po kiši. 

Kako izgleda punjenje u inozemstvu?

Punjenje u inozemstvu funkcionira isto kao i u zemlji. Neki veliki pružatelji usluge punjenja svojim kupcima nude roaming za putovanja u inozemstvo. Prije odlaska na putovanje preporučujemo da se informirate o ponudi stanica za punjenje na odgovarajućem odredištu putovanja.

Koja snaga punjenja je optimalna?

Vaša dnevna rutina određuje koja je snaga punjenja najprikladnija za vaše električno vozilo: ako ste na putu i želite brzo napuniti svoje vozilo, preporučuje se DC brzo punjenje, primjerice na odmorištu. Ako ste na jednom mjestu nekoliko sati, preporučuje se AC punjenje, primjerice svoj električni automobil možete puniti na wallboxu kod kuće ili na poslu.

Doseg

Koliku udaljenost mogu prijeći s električnim automobilom?

Doseg¹ električnog automobila ovisi o pojedinom modelu i načinu vožnje. 

U e-Manageru se mogu unijeti i pohraniti vremena polaska, planirane rute i željena temperatura unutrašnjosti kako bi se u unutrašnjosti mogla unaprijed namjestiti odgovarajuća temperatura u trenutku polaska. Tako je moguće optimizirati vozna svojstva i doseg.

U e-Crafteru trenutačno je moguć kombinirani doseg od čak 115 km¹ i doseg u naseljenim mjestima od 159 km¹. Tako ćete bez ikakvih problema stići s jednog termina na drugi. Ili od jedne adrese za dostavu do druge.

Koliku udaljenost mogu prijeći zimi s električnim automobilom?

Doseg ovisi o pojedinom modelu i zimi. Međutim, niske temperature u zimskim mjesecima mogu smanjiti doseg zbog dodatne energije potrebne za grijanje i pogon (zimi motoru treba više energije za pogon).

Okoliš

Je li naša struja uopće dovoljna za prelazak na električne automobile?

Da, naša je struja dovoljna za prelazak na električne automobile. 

Koliko traje baterija i što se s njom događa kada je u kvaru?

Kada se pravilno koristi, visokonaponska baterija VW e-Craftera ima osmogodišnju garanciju (ili do 160.000 prijeđenih kilometara, ovisno o tome što prije nastupi) da iskoristivi kapacitet vaše baterije neće pasti ispod 70 %. Ako je u kvaru, bateriju će zbrinuti na otpad i reciklirati naša tvrtka zadužena za zbrinjavanje na otpad Saubermacher.

Što je WLTP?

WLTP je kratica za Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure. WLTP je europski standardizirani ciklus vožnje koji je na snazi od 2017. godine, a namijenjen je utvrđivanju emisija i potrošnje vozila; njime se ocjenjuju i električna i hibridna vozila. Od 1. rujna 2018. godine WLTP postupak testiranja bit će obvezan za sva novoregistrirana vozila.

Servis

Koliko često moram na servis električnog automobila?

Ovisno o modelu, intervali za inspekcijski servis, zamjenu ulja i slične servise mogu se razlikovati. Ovdje ćete pronaći sve detalje: servisni intervali za električne automobile

Koliko košta servis za moj električni automobil?

Troškovi održavanja električnih vozila razlikuju se od klasičnih motora na izgaranje jer se koristi manje komponenti pa su stoga i troškovi niži za otprilike 35 posto. Zašto je to tako možete pročitati ovdje: servis za vaše električno vozilo

e-rječnik

Što znači BEV, rekuperacija ili Well-to-Wheel? Najvažniji pojmovi iz svijeta električne mobilnosti.

A

Automatizirani mjenjač s dvije spojke DSG

Automatizirani ručni mjenjač koji pomoću dvaju djelomičnih sklopova mjenjača omogućuje potpuno automatsku promjenu stupnjeva prijenosa bez osjetnog prekida vučne sile.

B

BEV

Battery Electric Vehicle - vozilo koje se kreće isključivo pomoću struje baterije. 

BlueMotion

Oznaka proizvoda koja je rezervirana za najštedljiviji model određene serije marke Volkswagen.

Brzo punjenje CCS-om

Za razliku od standardnog punjenja izmjeničnom strujom (osnovni kabel ili wallbox), brzo punjenje moguće je već u roku od 20 do 30 minuta na CCS stanicama za punjenje istosmjernom strujom koje su opremljene posebno u te svrhe. Tako se trenutačno može ponovno uspostaviti oko 80 posto kapaciteta. "Combined Charging System" (CCS) potvrđen je kao standard na međunarodnoj razini. Dugoročno gledano, dodatnu opciju predstavlja bežično punjenje e-vozila putem indukcije.

C

Car-to-Car komunikacija

Izravna razmjena podataka i informacija među motornim vozilima koja će u budućnosti služiti poboljšanju prometnog toka.

Car-to-X komunikacija

Komunikacija vozila s njihovom okolinom koja će ubuduće moći služiti, primjerice, sprečavanju zastoja.

CO2

Ugljični dioksid (razg. ugljik-dioksid) - plin bez boje i mirisa koji nastaje tijekom postupka izgaranja. CO₂ se smatra glavnim uzročnikom stakleničkog efekta i globalnog zatopljenja. Udio CO₂ u emisijama stakleničkih plinova iznosio je samo 2007. godine 88 posto.

D

Djelomični hibridi

Vozila, čija električna komponenta čini tek manji udio u pogonskom konceptu. Ovdje je međutim riječ o većoj elektrifikaciji u odnosu na mikrohibride jer postoje vlastita baterija i e-motor. Za razliku od »potpunog hibrida, potpuno električno kretanje s djelomičnim hibridom ipak još nije moguće, tako da se provodi samo potpora motora na izgaranje. Volkswagen će stoga ulagati u tehnologiju potpunog hibrida.

Downsizing

Smanjenje obujma motora uz istovremeno povećanje specifične snage odnosno gustoće okretnog momenta, primjerice putem punjenja. Pomoću downsizinga mogu se smanjiti potrošnja i emisije ispušnih plinova.

E

Elektrifikacija pogonskog sklopa

Sukcesivni uvod u korištenje elektromotora kao jednog od alternativnih izvora pogona u budućnosti. Počevši s optimizacijom konvencionalnih motora na izgaranje pomoću rekuperacije (mikrohibrid) razvoj se nastavlja s različitim hibridnim sustavima (potpuni hibrid, plug-in hibrid) sve do BEV-a.

Električni automobil / e-automobil / e-vozilo

Automobil koji se ne pogoni pomoću goriva, već pomoću struje. Ako ćemo biti precizniji, ovaj pojam predstavlja nadređeni naziv kako za vozilo koje se pogoni pomoću baterije tako i za vozilo na gorive ćelije, ovisno o dotičnom spremniku energije. U općoj jezičnoj uporabi "električni automobil" gotovo se uvijek odnosi na vozilo koje se pogoni pomoću baterije (BEV) i vozi isključivo na struju.

Emisije

Ispuštanje tvari ili oblika energije u okoliš. Glavne emisije cestovnog prometa čine ugljikov monoksid (CO), dušikovi oksidi (NOₓ), sumporov dioksid (SO₂), ugljikovodici (HC) i CO₂. Kod dizelskih motora također imamo čestice (čađa, prašina). One se pomoću modernih sustava filtriranja smanjuju na minimalnu razinu.

H

Hibridna vozila (HEV)

Hybrid Electric Vehicle - vozila koja kombiniraju najmanje dva pogonska koncepta, pogon na motor na izgaranje i pogon na elektromotor. Pojam hibrid višeznačan je jer se hibridna vozila mogu kategorizirati prema stupnju elektrifikacije (mikrohibrid, djelomični hibrid, potpuni hibrid i plug-in hibrid). Međutim, u općoj jezičnoj uporabi naziv hibridno vozilo najčešće se odnosi na potpuni hibrid.

K

Koncepti intermodalnog prometa

Koncepti transporta i prometa na razini raznih prometnih sredstava koji omogućuju jednostavnu promjenu prijevoznih sredstava kao što su zrakoplov, autobus i vlak, električna vozila, ponude carsharinga odnosno dijeljenja vozila te bicikli.

L

Lagana konstrukcija

Konstrukcijska tehnika čiji je cilj maksimalna ušteda težine. Uz pogonski sustav, lagana konstrukcija predstavlja najučinkovitiju mogućnost uštede goriva i smanjenja emisija.

Litij-ionska baterija

Baterija s vrlo visokom gustoćom energije koja je termički stabilna i gotovo uopće nema tzv. memory efekt. Volkswagen ulaže u ovu tehnologiju zbog navedenih pozitivnih karakteristika.

M

Memory efekt

Gubitak kapaciteta kod nekih vrsta baterija koje prije nedavnog punjenja nisu bile u potpunosti ispražnjene. Polazi se od pretpostavke da baterija "pamti" potrebu za energijom te da s vremenom na raspolaganje stavlja samo količinu energije potrebnu kod dosadašnjih postupaka pražnjenja umjesto prvobitne količine energije.

Mikrohibridi (TDI BlueMotion)

Ne predstavljaju hibridna vozila u užem smislu, već samo doradu motora na izgaranje. Mikrohibridi štede gorivo pomoću start-stop automatike ili obnavljaju energiju koja nastaje tijekom kočenja (rekuperacije) te je pohranjuju u bateriju automobila, čime se rasterećuje generator. Međutim, ova se vozila zbog spomenute djelomične elektrifikacije u širem smislu mogu svrstati u hibridna vozila. No mikrohibrid ne posjeduje e-motor.

Modularna poprečna platforma (MQB)

Modularna poprečna platforma - koncept razvoja proizvoda i proizvodnje marke Volkswagen za poprečno ugrađene motore i mjenjače. Kod ove vrste ugradnje koljenasto vratilo motora pozicionirano je poprečno u odnosu na smjer vožnje te time paralelno u odnosu na osovine. Danas se većina vozila s prednjim pogonom konstruira na ovaj način. U proizvodnji se modeli sastavljaju od niza modula koji se ovisno o modelu kombiniraju na različite načine. Princip platforme rezultira velikim manevarskim prostorom u području dizajna vozila, primjerice pomoću varijabilnih međuosovinskih razmaka i širina traga. Novorazvijene obitelji motora dosljedno su optimizirane za smanjenje emisija CO₂. Zahvaljujući inteligentnoj kombinaciji materijala novorazvijenih čelika visoke čvrstoće i najmodernijih konstrukcijskih principa, s modularnim se komponentama može realizirati veća razina udobnosti i sigurnosti uz jednaku težinu. Modularna poprečna platforma (MQB) k tomu za sve modele omogućuje otprilike 20 inovacija u području sigurnosti, potpora za vozača i infotainmenta koje su dosad bile rezervirane za više segmente vozila. Zbog efekta sinergije moguća je ušteda brojnih troškova u razvoju i nabavi.

Motor na izgaranje

Pogonski motor koji svoju snagu razvija pretvorbom kemijske energije u gorivu u toplinu te pretvorbom ove topline u mehanički rad. Pretvorba u toplinu provodi se izgaranjem goriva koja se većinom sastoje od ugljikovodika.

O

Otpornost na cikluse punjenja i pražnjenja

Broj ciklusa punjenja i pražnjenja koje baterija može podnijeti prije nego što njezin kapacitet padne ispod određenog postotka početnog kapaciteta. Volkswagen upotrebljava litij-ionske baterije koje nemaju memory efekt, koje se ne oštećuju svakodnevnim punjenjem i koje se tek neznatno samostalno prazne. Vrlo kvalitetne komponente pobrinut će se za izvanrednu funkcionalnost i najmanje moguće znakove trošenja. Iz tog razloga Volkswagen daje specifičnu garanciju na bateriju vašeg električnog vozila, čije pojedinosti možete pronaći u jamstvenim uvjetima.

P

Peak-Oil

Točka u kojoj je postignut globalni maksimum eksploatacije ulja i nakon čijeg se postizanja proizvodnja svake godine smanjuje. Međunarodna agencija za energiju (IEA) procjenjuje da će se ova točka dosegnuti 2020. godine. Što je ulja manje, to će benzin i dizelsko gorivo postati skuplji. To je također razlog zašto su potrebne alternativne pogonske tehnologije.

Plug-in hibridi (TwinDrive BlueMotion)

Plug-In Hybrid Electric Vehicle - vozilo koje kombinira motor na izgaranje i elektromotor. Baterija se može puniti pomoću utikača (za razliku od potpunog hibrida, čija se baterija puni samo putem rekuperacije). Plug-in hibridi mogu se voziti znatno duže u potpuno električnom modusu. Plug-in hibridi prelaze kraće udaljenosti potpuno električki, dok se kod većih udaljenosti uključuje motor na izgaranje. Idealni su za osobe koje putuju kako gradom tako i dužim dionicama.

Post-litij-ionska baterija

Tehnologije koje će biti nasljednici današnjih litij-ionskih baterija. Otvoreni sustavi, primjerice cink-zračne baterije, sa znatno većom gustoćom energije (> 500 kWh) koji bi jednoga dana mogli omogućiti i električnu mobilnost na dužim dionicama.

Potpuni hibridi

Odlikuju se činjenicom da se mogu kretati sa svakom od dviju vrsta pogona. Motor na izgaranje i elektromotor mogu u pravilu i zajedno osigurati pogon prema naprijed.

R

Rekuperacija

Rekuperacija kinetičke energije oslobođene tijekom kočenja ili gibanja uslijed inercije. Ovaj se postupak u e-vozilima većinom provodi putem prebacivanja pogonskog motora u generatorski način rada uz napajanje baterije vozila strujom koja nastaje i koja se ovdje pohranjuje za kasnije korištenje. Pritom se iz fizikalnih razloga mogu povratiti samo dijelovi energije kočenja.

S

Smart Grid

"Inteligentna" strujna mreža koja upotrebljava modernu informacijsku i komunikacijsku tehniku, primjerice za integraciju decentralno proizvedene energije, za optimizaciju menadžmenta opterećenja i za menadžment energije kojim upravlja kupac. Cilj je osiguranje opskrbe energijom na osnovi učinkovitog i pouzdanog rada sustava.

Start-stop automatika

Sustav za smanjenje potrošnje goriva automobila. Motor na izgaranje zaustavlja se putem opterećenja kočnice generatora i isključivanja dovoda goriva kada se automobil kotrlja ili stoji u zastoju. Motor se ponovno pokreće potpuno automatski kada vozač pritisne papučicu gasa odnosno makne nogu s kočnice. Potencijal uštede goriva ostvaruje se prvenstveno u gradskom prometu koji je karakterističan po brojnim fazama mirovanja.

Struja dobivena iz obnovljivih izvora energije

Poznata i pod nazivom zelena struja - dobiva se iz obnovljivih izvora energije ili ekološki prihvatljivog spoja snage i topline; fizikalno se ne može razlikovati od tzv. "sive" struje nepoznatog porijekla.

T

Tank‐to‐Wheel

» Well-to-Wheel

TDI

TDI u Volkswagenu označava dizelska vozila s izravnim ubrizgavanjem i turbopunjenjem. Obilježja TDI motora su štedljivost, niske emisije, visoke performanse (okretni moment) i vrlo dobra iskorištenost snage. TDI je u brojnim zemljama registrirana marka tvrtke Volkswagen AG.

TSI

Oznaka za tip motora koja se odnosi na sve benzinske motore vozila marke Volkswagen s jednostrukim i dvostrukim punjenjem te izravnim ubrizgavanjem. Pojam obuhvaća različite varijante punjenja i obujme te brojeve i rasporede cilindara. S TSI tehnologijom Volkswagen je uspio stvoriti motore koji nude prednosti putem smanjene potrošnje goriva te istovremeno očaravaju suverenim razvojem snage.

V

Vodik

» Vozilo na gorive ćelije

Vozilo na gorive ćelije

Vozilo s električnim pogonom, kod kojeg se potrebna električna energija iz vodika dobiva pomoću gorive ćelije. Pritom kao emisija lokalno nastaje samo vodena para. Stoga je goriva ćelija za marku Volkswagen jedan od mogućih pogonskih koncepata za budućnost.

Vozilo s nultom stopom emisije

Vozilo koje je također poznato pod imenom Zero-Emission-Vehicle (ZEV) ne ispušta nikakve štetne ispušne plinove tijekom rada i pridržava se takozvanih graničnih vrijednosti nulte stope emisije. Međutim, kako bi se određeno vozilo i u ukupnoj bilanci energije moglo smatrati vozilom s nultom stopom emisije, električna energija pomoću koje se vozilo pogoni mora potjecati iz regenerativnih izvora.

Vehicle-to-Grid

Koncepti koji se baterijama e-vozila koriste kao privremenim mrežnim spremnicima. Energija iz flota električnih vozila po potrebi se povratno dovodi u mrežu. To može biti korisno u smislu učinkovitog menadžmenta opterećenja i pohranjivanja kako bi se, primjerice, izjednačile oscilacije kod obnovljivih izvora energije. Međutim, današnje baterije još nisu u potpunosti konstruirane za ovaj koncept. E-vozilu bi k tomu bio potreban skuplji uređaj za dvosmjerno punjenje koji bi mogao izvršiti povratno napajanje strujom. Također bi se morali smanjiti gubitci uslijed transformacije istosmjerne struje (baterija) u izmjeničnu struju (mreža). Stoga u obzir dolazi najprije "light varijanta" koja funkcionira bez povratnog napajanja, ali sa sobom donosi veliku korist za okoliš.

W

Well‐to‐Tank

» Well-to-Wheel

Well‐to‐Wheel

Ukupna potrošnja energije i emisije stakleničkih plinova goriva, čiji su uzrok proizvodnja, stavljanje na raspolaganje i korištenje: počevši s naftom, od bušotine preko rafinerije, mreže benzinskih postaja i spremnika vozila sve do faze u kojoj može služiti kao gotova energetska usluga u vozilu. Ovaj se proces može podijeliti na dvije faze: faza Well-to-Tank opisuje stavljanje goriva na raspolaganje, dok se faza Tank-to-Wheel odnosi na korištenje goriva u vozilu i emisije u vožnji.

Ups!
Čini se da vaš preglednik nije ažuriran. Možda naša web stranica ne radi optimalno. Većina preglednika (ali ne i MS Internet Explorer 11 i stariji) i dalje radi dobro.

Preporučujemo vam da ažurirate svoj web preglednik!
Najnovija inačica može osigurati dobro iskustvo bilo gdje na Internetu.

Hvala vam na posjeti i dobro se zabavite.
Vaš Volkswagen tim